ΙΣΤΟΡΙΚΟ

1982-1985

Ο πιανίστας Roberto Szidon επισκέπτεται την Κοζάνη και ο νεαρός τότε σολίστ Δημήτρης Δημόπουλος τον γνωρίζει και παίρνει μέρος στα Σεμινάρια Μουσικής Tibor Vargas, στην Sion της Ελβετίας. Εκεί, παρόντος του Μητροπολίτη Σερβίων και Κοζάνης Διονυσίου συλλαμβάνεται η ιδέα για την ίδρυση παρόμοιου θεσμού στην Κοζάνη υπό την αιγίδα της Μητροπόλεως.

Ο Μητροπολίτης Σερβίων και Κοζάνης Διονύσιος συναντά μαθητές και καθηγητές του Σεμιναρίου.

Ο Μητροπολίτης Σερβίων και Κοζάνης Διονύσιος συναντά μαθητές και καθηγητές.

1.1988

Η εκπαιδευτικός Ευφροσύνη Μπαλασά-Φλέγκα προτείνει ανταλλαγή φοιτητών μουσικής με την πόλη Argentan (Νορμανδία) της Γαλλίας στον Μητροπολίτη Κοζάνης Διονύσιο. Ο Μητροπολίτης προσφέρει το Γκέρτσειο Ίδρυμα ως έδρα του πρώτου Σεμιναρίου.

6-20.8.1988

Μαθητές από το Argentan της Γαλλίας στον κήπο του Γκερτσείου Ιδρύματος

Μαθητές από το Argentan της Γαλλίας στον κήπο του Γκερτσείου Ιδρύματος

Συνοδευόμενοι από τον δάσκαλό τους Gerard Cieslik 12 νέοι Γάλλοι σπουδαστές  φτάνουν στην Κοζάνη στα τέλη Αυγούστου όπου συναντούν 10 συνομήλικούς τους σπουδαστές μουσικής, από την Λάρισα, την Βέροια και την Κοζάνη. Η πρώτη από πάνω από 100 συναυλίες δίνεται στο Επισκοπείο Κοζάνης με έργα Telemann, Mozart, Haendel, Vivaldi, Arvo Pärt, Μίκη Θεοδωράκη και ύμνους του Επισκόπου Διονυσίου Ψαριανού ενορχηστρωμένους από τον Κοζανίτη χοράρχη Μάκη Βαξεβάνο και τον Δημήτρη Δημόπουλο.

21-31.8.1989

Μαθητές και προσωπικό του Σεμιναρίου το 1989

Μαθητές και προσωπικό του Σεμιναρίου το 1989

Οι καθηγητές Σαράντης Κασσάρας (Θεσσαλονίκη), Δημήτρης Φωτόπουλος (Αθήνα) και Τώνης Σακελλάριος (Λάρισα) διδάσκουν στο πρώτο πανελληνίου εμβέλειας Σεμινάριο. Διαλέξεις για την παλαιά μουσική από τον Δημήτρη Ιωάννου και η πρώτη πανελλήνια του έργου Spiegel im Spiegel του άγνωστου τότε στην Ελλάδα συνθέτη Αrvo Pärt.

20-30.8.1990

Το Trio Gdansk

Το Trio Gdansk

Ο αριθμός των σπουδαστών αυξάνεται σε 99. Η πλήρης συμμετοχή στο Σεμινάριο ανέρχεται στις 20.000 δρχ. (περίπου 50-60 Ευρώ) για ιδιαίτερα μαθήματα, ομαδικές παρουσιάσεις, στέγαση και τρία ημερήσια γεύματα για 10 ημέρες. Το Σεμινάριο φιλοξενεί 11 καθηγητές από τους οποίους 5 έρχονται από την Γερμανία και την Πολωνία καθώς και  8 ξένους μαθητές από την Βουλγαρία και την Γερμανία. Μέχρι το 1998 η παρουσία του διεθνούς στοιχείου είναι συνεχής στο φοιτητικό σώμα.

16-31.8. 1991

Οι Δημήτρης Ιωάννου, Krzysztof Sperski και Giles Leroy-Gourdier σε πρόβα

Οι Δημήτρης Ιωάννου, Krzysztof Sperski και Giles Leroy-Gourdier σε πρόβα

Ο αριθμός των σπουδαστών ανεβαίνει και πάλι στους 155 ενώ φιλοξενείται και η Συμφωνική Ορχήστρα της Vratza. Ένα σύνολο 25 ωρών μουσικής παρουσιάζεται σε διάστημα δύο εβδομάδων διάσπαρτα στην πόλη της Κοζάνης. Το περιεχόμενο των συναυλιών διευρύνεται από την ελαφρά έντεχνη μουσική (Γ. Συλλαίου) έως την jazz (Γ. Κιουρτσόγλου), την ηλεκτρονική μουσική και την μουσική της πρωτοπορίας. Το πιο εντυπωσιακό γεγονός του δεκαπενθημέρου παραμένει η παρουσίαση της Συμφωνικής της Vratza με έργα Mozart (200 χρόνια από τον θάνατό του). Οι 15 πλέον καθηγητές από την Ελλάδα, Πολωνία, Ρωσία, Γερμανία και Ρουμανία διδάσκουν για δύο ολόκληρες εβδομάδες όλα σχεδόν τα όργανα της ορχήστρας. Το Σεμινάριο γίνεται προθάλαμος σπουδών νέων Ελλήνων μουσικών στις μουσικές Ακαδημίες της Ευρώπης. Τέλος ο Alexander Tanev συνθέτει το πρώτο έργο αποκλειστικά γραμμένο για το Σεμινάριο της Κοζάνης. Ακολουθούν δεκάδες τα επόμενα χρόνια.

16-31.1992

Δημήτρης Δημόπουλος και William Bennett

Δημήτρης Δημόπουλος και William Bennett

Το Σεμινάριο αποκτά ιδιαίτερο κύρος με τα πρώτα master-classes που δίνουν οι διεθνούς φήμης σολίστ Roberto Szidon (Deutsche Grammophon), Galina Pisarenko (Tchaikovsky Conservatoire), William Bennett (English Chamber Orchestra) και Helge Slaato (Münster Hochschule für Musik). Τους τέσσερις σολίστ πλαισιώνουν επάξια οι Anatolii Reznikovskii (Αγία Πετρούπολη), Trio Gdańsk, Michael Loercher, Σαράντης Κασσάρας και το σύνολο L’estro Armonico. Και πάλι δίνεται έμφαση στην προ 1650 μουσική υπό τις οδηγίες του Δημήτρη Ιωάννου και του Gilles Leroy-Gourdier και δύο συναυλίες με μουσική της εποχής μας. Παρουσιάζονται μεταξύ άλλων οι συνθέτες Παναγιώτης Αδάμ, Αλέξανδρος Πορφυριάδης και Αντώνης Ανισέγκος, νέοι ακόμη τότε αλλά γνωστοί σήμερα στους κύκλους της μουσικής πρωτοπορίας.

17-31.8.1993

Το 1993 το Σεμινάριο διευρύνει την παρουσία του με την βοήθεια πλέον όχι μόνο της Ιεράς Μητρόπολης Σερβίων και Κοζάνης αλλά και του Υπουργείου Πολιτισμού φιλοξενώντας την χορωδία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου της Μόσχας (χορηγία της Ludmila Safronova), για να δώσει την επίσημη πρεμιέρα της νέας Αίθουσας Τέχνης Κοζάνης που εγκαινιάζεται επ’ευκαιρία.

Ο Ανδρέας Παρίδης διευθύνει την Χορωδία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Μόσχας και την Ορχήστρα Πειραιά στην Αίθουσα Τέχνης

Ο Ανδρέας Παρίδης διευθύνει την Χορωδία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Μόσχας και την Ορχήστρα Πειραιά στην Αίθουσα Τέχνης

Σε σύμπραξη με την Συμφωνική Ορχήστρα του Πειραιά υπό την διεύθυνση του πολύπειρου Πατρινού αρχιμουσικού Ανδρέα Παρίδη το Σεμινάριο παρουσιάζει την 9η συμφωνία του Beethoven. Το υπόλοιπο του Σεμιναρίου κρατά τον πήχυ στο ίδιο ύψος με τα ρεσιτάλ που δίνουν οι Μαρία Αστεριάδου, Brandt Fredriksen, William Bennett, Elke Seele, Roberto Szidon, Ηelge Slaato, Galina Pisarenko, Trio Gdańsk και Μichael Loercher.

Το Σεμινάριο κλείνει με την πρώτη Μαθητική Ορχηστρική συναυλία υπό την διεύθυνση του Κωνσταντίνουν Νόνη – ο εκπαιδευτικός συμβολισμός είναι σαφής.

16-31.8.1994

Το προσωπικό ανανεώνεται. Νέοι φιλοξενούμενοι οι Laszlo Baranyay (Ferenc Liszt, Βουδαπέστη), Valeri Popov (“καλλιτέχνης του λαού” επί Ε.Σ.Σ.Δ.), Frank Bungarten (Αννόβερο) αλλά και οι νεώτεροι Γιάννης Μαργαζιώτης, Erwin Nagy και Gunther Leonhardt.

    H Galina Pisarenko

H Galina Pisarenko

Το Σεμινάριο επεκτείνει το “ημερολόγιό” του. Μέσω της καθηγήτριάς του Galina Pisarenko, δρομολογείται η επίσκεψη του Sviatoslav Richter στην Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα την Κοζάνη.

16-31.8.1996

Το Σεμινάριο λειτουργεί μετά από έναν χρόνο απουσίας λόγω του μεγάλου σεισμού της Κοζάνης. Οι συναυλίες γίνονται σε συνδιοργάνωση με το Ινστιτούτο Βιβλίου και Ανάγνωσης και ο Μητροπολίτης Διονύσιος τιμάται από την πόλη μετά την δωρεά της προσωπικής του βιβλιοθήκης στον Δήμο. Για την περίσταση δίνεται συναυλία από το Trio Gdańsk και τον Χορό Ιεροψαλτών «Ιάκωβος Ναυπλιώτης» σε ύμνους του ιδίου. Γίνονται ακόμη ρεσιτάλ από ανερχόμενους καλλιτέχνες όπως οι Αποστόλης Παληός, Χρήστος Ραφαηλίδης. Νέοι προσκεκλημένοι καθηγητές οι Lόrant Kovacs (Ferenc Liszt, Βουδαπέστη) και Valery Sagaydachny (Ουκρανία).

16-31.8.1997

ο Κωνσταντίνος Νόνης διευθύνει την Ορχήστρα του Σεμιναρίου

ο Κωνσταντίνος Νόνης διευθύνει την Ορχήστρα του Σεμιναρίου

Μουσικοί από την Ρωσία, Γερμανία, Νορβηγία, Πολωνία, Ουρουγουάη και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Έντονη η jazz παρουσία υπό την καθοδήγηση του κιθαρίστα Wayne Brasel. Αυξημένες οι τοπικές συμμετοχές που είναι πλέον οι μισές του Σεμιναρίου, γεγονός που αποδεικνύει την αξία των όσων έγιναν την προηγούμενη δεκαετία.

7.12.1997

Ο Μητροπολίτης Διονύσιος αφήνει την τελευταία πνοή του.

16-31.8.1998

Το Σεμινάριο χρηματοδοτεί εν μέρει η Νομαρχία Κοζάνης ελλείψει στήριξης της Εκκλησίας. Οι συμμετοχές συνεχίζουν να αυξάνονται και το προσωπικό ενισχύεται από τους Γιάννη Γεωργιάδη, Istvan Matusz (Ferenc Liszt, Βουδαπέστη), Anna και Νeil Butterworth (Εδιμβούργο) και Ruth Gerald (Βασιλικό Κολλέγο του Λονδίνου). Από τις 23 εκδηλώσεις, ξεχωρίζουν ένα ρεσιτάλ πιάνου του Κωστή Λούκου, ένα ρεσιτάλ τραγουδιού από την ομογενή Κατερίνα Παπαδοπούλου από το Μόναχο με την συνοδεία της Γιαπωνέζας πιανίστας Akiko Katsuta, μια διάλεξη από τον Neil Butterworth με θέμα την Αμερικανική μουσική και το ρεσιτάλ φλάουτου του Istvan Matusz. Oι Ηelge Slaato και Galina Pisarenko δίνουν τα αποχαιρετιστήρια ρεσιτάλ τους. Ο δάσκαλος εκατοντάδων μαθητών του Σεμιναρίου, Γιάννης Βατικιώτης, παρουσιάζεται ως σολίστ με την μαθητική ορχήστρα.

Αποχαιρετιστήριο γεύμα των καθηγητών με την οικοδέσποινα Στέλλα Ψαριανού

Αποχαιρετιστήριο γεύμα των καθηγητών με την οικοδέσποινα Στέλλα Ψαριανού

<

21-31.8.1999

Ο χώρος των Σεμιναρίων, το Γκέρτσειο Εκκλησιαστικό Ίδρυμα δεν διατίθεται πια παρά μόνο εν μέρει από τον νέο Μητροπολίτη και το Σεμινάριο του 1999 διεξάγεται με πολλά προβλήματα. Ακόμη κι έτσι γίνονται 17 συναυλίες μία εκ των οποίων σε συνεργασία με το ΙΝ.Β.Α. Κοζάνης υπό την διεύθυνση του Β. Π. Καραγιάννη, ένα ιστορικό αποχαιρετιστήριο ρεσιτάλ του Istvan Matusz, και οι συγκινητικοί τελευταίοι ήχοι των παλιών φίλων και συνεργατών Μichael Loercher, Γιάννη Βατικιώτη, Κώστα Λούκου, Διονύση Μαλούχου, Anna Prabucka-Firlej και Krzysztof Sperski αλλά και πολλές αισιόδοξες νότες από νέους Έλληνες καλλιτέχνες όπως οι Θάνος Μήτσαλας, Μαρία Κατσούρα, Κατερίνα Καρατζά, Μαρία Ευστρατιάδη, Λάμπης Βασιλειάδης, Αντώνης Σουσάμογλου, Θεόφιλος Σωτηριάδης και Ευτυχία Βενιωτά.

Μatusz, Βατικιώτης, Sperski και Σουσάμογλου σε πρόβα

Μatusz, Βατικιώτης, Sperski και Σουσάμογλου σε πρόβα

Το Διεθνές Σεμινάριο Μουσικής εδώ κλείνει τον πρώτο κύκλο του με πάνω από 1000 μαθητές και 200 ώρες ζωντανής μουσικής. Η παρακαταθήκη του τα επόμενα χρόνια γίνεται εμφανής καθώς ολοένα και περισσότεροι απόφοιτοί του διακρίνονται πανελληνίως και διεθνώς και επιλέγουν την καριέρα του επαγγελματία μουσικού.

2011

Η Επιτροπή που συστήνει ο Δήμος Κοζάνης για τον εορτασμό των 100 χρόνων, αποφασίζει να διοργανώσει ένα επετειακό, πενθήμερο Σεμινάριο Μουσικής ως μέρος των εκδηλώσεων της εκατονταετηρίδος.

21-26.8.2012

Το Ωδείο Δημόπουλου σε συνδιοργάνωση με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης και τον Δήμο Κοζάνης διοργανώνει ένα Σεμινάριο στο οποίο διδάσκουν οι Δ. Δημόπουλος, Ν. Δημόπουλος, Π. Δημόπουλος, Ε. Λιώνα, Δ. Μαλλούχος και V. Pearson. Παρουσιάζονται 5 συναυλίες και καθίσταται σαφές πως το κοινό της πόλης αποζητά την επανίδρυση του θεσμού.

Στο επετειακό Σεμινάριο παρουσιάζεται ένα βραδινό με τους καθηγητές, μια συναυλία με lieder Mahler και Strauss, μια βραδιά σύγχρονης μουσικής, ένα απογευματινό με νέα έργα και μια βραδιά παλαιάς μουσικής. Το Σεμινάριο κλείνει με την μαθητική συναυλία, όταν και δίνεται ραντεβού για το 2013.

Το Τρίο Αναίρεσις σε πρόβα στο εργοστάσιο Κική

Το Τρίο Αναίρεσις σε πρόβα στο εργοστάσιο Κική

Δεκέμβριος 2012 – Μάιος 2013

Οι εκδόσεις Αναίρεσις σε συνεργασία με το Ωδείο Δημόπουλου και φορείς της πόλης οργανώνουν το 14ο Διεθνές Σεμινάριο Μουσικής της Κοζάνης.